همه چیز درباره ی سرمایه گذاری مسکن
1403/1/20 10:00

همه چیز درباره ی سرمایه گذاری مسکن

 سرمایه گذاری در مسکن یکی از معمول ترین روش های سرمایه گذاری در ایران می باشد. به جهت اطمینان کامل و صددرصدی کاربران به رشد قیمت مسکن در درازمدت این روش سرمایه گذاری تبدیل به روشی امن برای حفظ ارزش سرمایه های مردم شده و ازاین رو هر فردی بسته به میزان توانایی مالی خود سرمایه های انباشته خود را تبدیل به مسکن می نماید. بازار مسکن نیز در سال های گذشته اثبات کرده است که قدرت مدیریت سرمایه ها را نسبت به نرخ تورم دارا است. درنتیجه این بازار را می تواند یکی از بازارهای اصلی تورم شکن در ایران دانست. با توجه به حساسیت های بالای این بازار و افول و صعودهایی که در آن شاهد هستیم بر آن شدیم تا تحلیلی جامع و کامل را از روند حرکتی قیمت در این بازار معرفی نماییم. استفاده از این روند حرکت قیمت مسکن می تواند در انتخاب زمان مناسب برای ورود به آن تأثیر بسزایی داشته باشد. از این رو آموزه ها و آمارهایی که در ادامه با هم مرور خواهیم نمود، می تواند برای کاهش میزان ریسک سرمایه گذاری در مسکن به کار آید.

خرید املاک یا زمین، یکی از انواع روش های سرمایه گذاری در ملک از نوع کم ریسک و پر بازده می باشد. اگر  رشد قیمت املاک را بررسی کنیم متوجه می شویم که مسکن در طولانی مدت، بازدهی قابل توجهی دارد. سرمایه گذارانی که وارد بازار املاک می شوند، معمولا ضرر نمی کنند و فقط بر مقدار دارایی هایشان افزوده می شود.

دراین مقاله سعی داریم به سوالات شما درباره ی سرمایه گذاری ملکی از جمله :

  • سرمایه گذاری در مسکن به چه معناست؟
  • سرمایه گذاری در مسکن چه ریسک هایی دارد؟
  • اصول سرمایه گذاری در مسکن چیست ؟
  • مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن چیست؟
  • معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن چیست؟

سرمایه گذاری در مسکن به چه معنا است؟

سرمایه گذاری در مسکن ابعاد مختلفی دارا می باشد. سرمایه گذاری در خانه به صورت کلی در روش های زیر انجام می پذیرد:

  • خریدوفروش مسکن برای نرخ رشد محدود در کوتاه مدت
  • خرید املاک قدیمی و بازسازی آنها که منجر به ایجاد ارزش افزوده در آنها می شود.
  • خرید مسکن برای بازه های زمانی طولانی مدت برای حفظ ارزش پول و کسب سود
  • خرید خانه های کلنگی برای ساخت وساز
  • مشارکت در ساخت مسکن
  • ساخت وساز
  • سرمایه گذاری در بخش اجاره مسکن

هرکدام از موارد بالا در سرمایه گذاری در مسکن اصول مربوط به خود را داشته و نیاز به تعیین مسیر مشخص دارد. ازاین رو قبل از اینکه وارد بازار مسکن شوید بایستی مسیر خود را در این بازار مشخص نمایید. این تعیین مسیر در درجه اول ریسک را کاهش خواهد داد و در درجه دوم انرژی لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را برای شما به وجود خواهد آورد. این هدف بندی فارغ از نوسانات قیمتی مسکن در بازه های زمانی مختلف، می تواند برای شما سودآوری به ارمغان بیاورد. اینکه کدام روش سرمایه گذاری در بازار مسکن برای شما مناسب است به صورت مستقیم بسته به شرایط خود فرد نیز دارد. سرمایه در دسترس، تخصص های موجود، نیازمندی به سرمایه و برخی موارد دیگر می تواند در هدف گذاری شما در ورود به بازار مسکن تأثیر داشته باشد.

سرمایه گذاری در مسکن چه ریسک‌هایی دارد؟

سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در مسکن و ملک سرمایه‌گذاری کنند باید با ریسک‌هایی موجود در این بازار آشنا باشند تا بتوانند با اقدامات صحیح ریسک سرمایه‌گذاری خود را کم کنند. ریسک‌های سرمایه‌گذاری در مسکن به چند دسته مهم زیر تقسیم می‌شوند:

  • ریسک‌های قراردادی خرید خانه

این ریسک به قراردادهای معاملات مسکن و خطرات ناشی از کلاه‌برداری‌ مربوط می‌شود. با توجه به حقوقی بودن این قراردادها، این ریسک برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید که با خطراتی همچون کلاه‌برداری در قراردادهای پیش‌خرید و … مواجه شوند.

  • سیاست گذاری های دولتی

منظور از سیاست‌های دولت پروژه‌هایی مانند مسکن ملی، مسکن مهر، اعطای تسهیلات خرید مسکن، اخذ مالیات از مسکن‌های خالی از سکنه و… است می‌تواند باعث رونق یا رکود مسکن در یک منطقه یا شهر باشد.

  • عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه مسکن

سرمایه گذاری در مسکن نیازمند داشتن اطلاعات میدانی و تحقیقات است. به‌عنوان مثال برای خرید مسکن یا زمین باید موقعیت ملک، پیشرفت آن در آینده و سایر نکات را بررسی کنید.

  • ریسک‌های غیر سیستماتیک (بلایای طبیعی)

برخی ریسک‌های غیر سیستماتیک مثل زلزله، آتش‌سوزی، سیل، رانش زمین و… در یک منطقه می‌تواند در قیمت مسکن تأثیر گذاشته و بازار مسکن را با اختلال و در نتیجه رکود مواجه کنند. 

اصول سرمایه گذاری در مسکن چیست ؟

اولین قدم برای کسب اطلاع در مورد مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن، فراگیری اصول سرمایه گذاری در این بازار است. بازار مسکن و املاک نیز همچون دیگر بازارهای سرمایه گذاری، دارای برخی تکنیک ها و اصول خاصی است. آشنایی با این اصول و تکنیک ها، می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین سرمایه گذاری را انجام دهید. در اصل میزان سود شما از سرمایه گذاری در بازار مسکن، به میزان رعایت اصول توسط شما وابسته است.

  1. تحقیق و بررسی
    لازم است برای کسب سود بالا، در مورد محله و موقعیت مکانی مناسب جهت خرید مسکن تحقیق و بررسی نمایید.
  2. تحلیل منطقی
    مهمترین اصل کسب اطلاعات در مورد مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن، تحلیل قیمت ها در بازه زمانی مشخص است. پیش از آنکه بخواهید اقدام به سرمایه گذاری در یک حوزه کسب و کار نمایید، باید قیمت ها را مورد بررسی قرار دهید. تنها با تحلیل منطقی و درست جهش یا رکود قیمت زمین و مسکن می توانید در بهترین زمان اقدام به سرمایه گذاری نمایید.
  3. کاهش هزینه های جانبی
    شما در بازارهای سرمایه گذاری دیگری همچون بورس و طلا با هزینه های جانبی مواجه نخواهید شد. اما بازار مسکن هزینه های جانبی بسیاری همچون عوارض، مالیات،کمسیون ملک… دارد. لازم است برای یک سرمایه گذاری موفق به میزان قابل توجهی این هزینه های جانبی را کاهش دهید.

مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن چیست؟

بازار مسکن یکی از کم ریسک ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران است. آمارهای ۴۰ سال گذشته این بازار نشان می دهد که قیمت در مسکن دائماً در بازه های زمانی مشخص در حال رشد بوده و روند صعودی به خود گرفته است. ازاین رو این بازار را می توان یکی از کم ریسک ترین بازارهای سرمایه گذاری قلمداد نمود.

  • عدم تأثیر ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک در این بازار
  • تنوع بالا در روش های کسب سود در بازار مسکن

برخلاف سایر بازارهای مالی که کسب سود در آن ها تنها از روش افزایش قیمت در طول زمان امکان پذیر است، کسب سود در بازار مسکن ابعاد دیگری نیز مانند اجاره بها، بازسازی، ساخت وساز را نیز به خود می گیرد.

  • خدمت رسانی به سایر شهروندان

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در مسکن خدمت رسانی به شهروندان از طرق مختلف است. ساخت خانه برای آن ها و بازسازی خانه های قدیمی ازجمله این موارد می باشند.

  • بازدهی مناسب
  • نبود خطر از بین رفتن دارایی بر اثر سرقت

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن چیست؟

  • بازار مسکن یکی از کم ترین نقد شوندگی ها را در میان انواع بازارهای مالی و سرمایه گذاری به خود اختصاص داده است. گاها فروش یک خانه و تبدیل آن به سرمایه نقدی می تواند ماه ها به طول انجامد. البته این بازه زمانی زیاد به معنی ریسک کم شدن ارزش سرمایه نخواهد بود.
  • بازار مسکن از نظر میزان سرمایه مورد نیاز معمولاً صدرنشین سایر بازارهای رایج برای سرمایه گذاری است. برای ورود به این بازار نیاز به سرمایه های بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در حال حاضر خواهید داشت.
  • نیاز به صرف وقت و انرژی
  • طولانی مدت بودن زمان سرمایه گذاری
دانلود اپلیکیشن
دانلود اپلیکیشن

بامابساز

بامابساز در جهت خدمت به مردم عزیز کشورمان، با شعار بامابساز ایرانمان و با اهداف حمایت از تولید ملی، کمک به رونق اقتصادی کشور و توسعه ی پایدار صنعت ساختمان و خانه در این عرصه گام گذاشته و امیدوار است با تکیه بر دانش روز در پیشرفت و استانداردسازی این صنعت تحولی اساسی ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین بامابساز با عرضه محصولات مختلف در بخش های مختلف صنعت ساختمان از جمله مصالح ساختمانی ( سیمان ، شن و ماسه ،آجر و سفال ، بلوک و هبلکس ، گچ و خاک و انواع عایق ایزوگام ، عایق نانو ، عایق صوتی ، حرارتی و برودتی ، انواع ملات ، چسب ، چسب کاشی ، چسب بتن ، چسب میلگرد و ... ) ابزار آلات صنعتی و خانگی ( انواع بتن کن ، دریل برقی و دریل شارژی ، پیچ گوشتی برقی و پیچ گوشتی شارژی ، انواع آچار و انبر ، انواع ابزار برش ، اره برقی ، اره دستی ، سنگ فرز ، انواع اینورتر و دستگاه جوش و انواع ابزار کارگاهی ( فرغون ، قرقره و جرثقیل ، انواع جک ، همتراز ، انواع لباس و نقاب کارگاهی ، عینک کار ، دستکش کار و ... انواع لوازم دکوراسیون داخلی ( چینی بهداشتی ، توالت ایرانی و فرنگی ، روشویی و باکس ، شومینه برقی ، شیرآلات ، کاشی و سرامیک ، لوازم محوطه باز ، میز و صندلی باغی ، چمن مصنوعی و ...

©1399- بازار آنلاین بامابساز - کليه حقوق اين وب سايت متعلق به شرکت بامابساز (سهامی خاص) می‌باشد