عمر مفید سیمان چقدر است؟ عوامل تاثیرگذار و راه های افزایش دوام
1403/3/18 00:00

عمر مفید سیمان چقدر است؟ شرایط نگهداری مطلوب سیمان چگونه است .

حتما این سوال برای شما هم پیش می اید که آیا سیمان هم فاسد می شود ؟

اگر پاسخ بله می باشد چه عواملی بر فاسد شدن این ماده تاثیر گذار است ؟

عمر سیمان  به عواملی مانند شرایط نگهداری، نفوذ رطوبت، تغییرات آب و هوا و غیره بستگی دارد. اما آیا سیمان خراب می‌شود؟ در این مقاله تمام نکات مهم برای حفظ و افزایش عمر مفید سیمان را بررسی می کنیم ، همچنین راه استفاده از سیمان تاریخ گذشته یا سفت شده را نیز به صورت مفصل برای شما توضیح داده ایم .تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیمان یکی از متریال های مهم در کیفیت نهایی بتن می باشد ، توجه به عمر مفید سیمان و راهکارهای حفظ کیفیت این متریال به ما کمک می‌کند تا در هنگام استفاده متریالی با کیفیت‌تر داشته باشیم.

همچنین فرض کنید چندین تن سیمان را برای پروژه‌ای خریداری کرده‌ایم.

اگر نحوه صحیح بارگیری، حمل و نگهداری از آن را به درستی رعایت نکنیم، عمر مفید سیمان را تحت تاثیر قرار داده و در اجرا و پس از استفاده از آن دچار مشکلاتی خواهیم شد.

دو فاکتور مهم و تعیین کننده در تعیین عمر مفید سیمان عبارتند از:

  • رطوبت
  • دمای سیلو

شاید برای شما هم سوال باشد که عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است ؟ در جواب این سوال باید بگوییم عمر این ماده چندان به نوع آن وابسته نیست.

به عبارتی عمر مفید سیمان چه از نوع سفید، چه سیاه و چه دیگر انواع این متریال بستگی به رعایت نکات نگهداری و تاریخ انقضای آن دارد.

اگر بخواهیم طول عمر سیمان را از لحاظ سیمان پاکتی یا فله ای مورد بررسی قراردهیم ،سیمان پاکتیدر صورتی که رطوبت نسبی منطقه‌ای بیشتر از 90 درصد باشد باید سیمان پاکتی را تا 45 روز مصرف کنیم. این در حالی است که در مناطق خشک این عدد به 90 روز می‌رسد.

برای بالا رفتن مقاومت در برابر رطوبت باید کیسه‌ها در برابر نفوذ رطوبت و مواد دیگر مقاوم باشند.

از طرفی کیسه‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند تا در حمل و انتقال تا محل مصرف پاره نشوند.

لازم است روی پاکت‌ها مشخصات آن‌ها از جمله تیپ، مقاومت و تاریخ تولیدشان درج شود.

حال به سراغ بررسی طول عمر سیمان فله ای می رویم ،سیمان فله ای باید در سیلو نگهداری شود.

بدون توجه به شرایط آب‌ و هوایی، مدت زمان نگهداری نوع خشک فله ای 90 روز است.

فرض کنید به علت مشکلاتی که در زمان‌بندی پروژه به وجود آمده است مقادیر قابل توجهی از این ماده را بیش از 90 روز نگه‌داشته‌ایم. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توانیم از آن استفاده کنیم یا خیر؟

واقعیت این است که بیشتر شدن زمان نگهداری از 90 روز الزاما باعث فاسد شدن سیمان نمی‌شود بلکه می‌توانیم با انجام آزمایش‌ها و مقایسه نتایج با استانداردها از این متریال استفاده کنیم.

مشخصات نوع فله‌ای مانند کارخانه، نوع و تاریخ تولید آن نیز مانند نوع پاکتی باید مشخص شود.

نگهداری نوع فله‌ای به نسبت نوع کیسه‌ای مزایایی دارد که عبارتند از:

  • عمکلرد خوب سیلوها در برابر عوامل فساد سیمان
  • حذف ضایعات پاکت‌ها
  • قیمت پایین‌تر

دو عامل مهم و اصلی فساد سیمان عبارتند از:

  • رطوبت
  • نفوذ آب

این ماده در مقابل دو عامل گفته شده آسیب‌پذیر بوده و در ساختارش اختلال به وجود می‌آید. در نهایت، فساد سیمان باعث ضعیف شدن عملکرد سازه خواهد شد.

عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری سیمان

یکی از مسایل مهم که برای جلوگیری از فاسد شدن سیمان باید به آن توجه کنیم شیوه بارگیری، حمل و شرایط نگهداری این متریال است.

در واقع عمر مفید سیمان سفید ، سیاه یا هر نوعی از این متریال پس از مدت تعیین شده به اتمام می‌رسد اما عاملی که می‌تواند کیفیت این متریال را در مدت عمر مفیدش حفظ کرده و کیفیت آن را بالا ببرد نگهداری صحیح و اصولی از آن است.

در ادامه این بخش شرایط نگهداری از این متریال را در مناطق مختلف بررسی می‌کنیم.

شرایط نگهداری سیمان 

  1. پاکت‌ها در انبار باید طوری قرار بگیرند که به ترتیب ورودشان به انبار مصرف شوند یعنی ابتدا پاکت‌های قدیمی‌تر مورد استفاده گرفته و سپس پاکت‌های جدید استفاده شوند.
  2. این متریال را ‌باید طبق نوعشان، به طور جداگانه در انبار نگهداری کنیم تا امکان اشتباه آن‌ها با هم وجود نداشته باشد.
  3. پاکت‎‌ها باید بر روی سطح خشک با فاصله حداقل 100 میلی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرند.
  4. سیمان‌های سفید باید در پاکت‌های سفید رنگ بسته‌بندی شوند.
  5. پاکت‌ها، باید حـداقل به اندازه 300 میلی‌متر از دیوارها و 600 میلی‌متر از سقف فاصله داشته باشند.
  6. در استاندارد ملی ایران شماره 10740 ویژگی‌های کیسه‌های پلی‌پروپیلنی روکش‌دار برای بسته‌بندی این متریال ارائه شده است.
دانلود اپلیکیشن
دانلود اپلیکیشن

بامابساز

بامابساز در جهت خدمت به مردم عزیز کشورمان، با شعار بامابساز ایرانمان و با اهداف حمایت از تولید ملی، کمک به رونق اقتصادی کشور و توسعه ی پایدار صنعت ساختمان و خانه در این عرصه گام گذاشته و امیدوار است با تکیه بر دانش روز در پیشرفت و استانداردسازی این صنعت تحولی اساسی ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین بامابساز با عرضه محصولات مختلف در بخش های مختلف صنعت ساختمان از جمله مصالح ساختمانی ( سیمان ، شن و ماسه ،آجر و سفال ، بلوک و هبلکس ، گچ و خاک و انواع عایق ایزوگام ، عایق نانو ، عایق صوتی ، حرارتی و برودتی ، انواع ملات ، چسب ، چسب کاشی ، چسب بتن ، چسب میلگرد و ... ) ابزار آلات صنعتی و خانگی ( انواع بتن کن ، دریل برقی و دریل شارژی ، پیچ گوشتی برقی و پیچ گوشتی شارژی ، انواع آچار و انبر ، انواع ابزار برش ، اره برقی ، اره دستی ، سنگ فرز ، انواع اینورتر و دستگاه جوش و انواع ابزار کارگاهی ( فرغون ، قرقره و جرثقیل ، انواع جک ، همتراز ، انواع لباس و نقاب کارگاهی ، عینک کار ، دستکش کار و ... انواع لوازم دکوراسیون داخلی ( چینی بهداشتی ، توالت ایرانی و فرنگی ، روشویی و باکس ، شومینه برقی ، شیرآلات ، کاشی و سرامیک ، لوازم محوطه باز ، میز و صندلی باغی ، چمن مصنوعی و ...

©1399- بازار آنلاین بامابساز - کليه حقوق اين وب سايت متعلق به شرکت بامابساز (سهامی خاص) می‌باشد